Dragegården

Föreningens egen stuga, Dragegården, är en liten gård i gammal stil som till nuva­rande och kommande släktled vill för­medla hur man levde förr och fram­för allt hur man arbe­tade i ett hem med enkla hemgjorda redskap.

Huset är byggt på en boplats från stenåldern (ca 2300-1500 f.Kr.) och bronsåldern (1300-500 f.Kr.). Invid stugan finns en bronsåldersgrav och en jättegran. Granens ålder har av experter uppskattats till mer än 200 år.

Namnet Dragegården kom till genom en namn­tävling. Socknens namn har i forn­tiden varit Drage kapell och enligt vad som berättas drog vikingarna sina skepp över Dragsedet in i sjön Dragsfjärden i vinterkvarter. Därför blev Drage­går­den det vinnande förslaget. Dragegården invigdes den 12 juli 1970.

Byggnadsstilen härstammar från 1600-talet och har fortlevt i bygden ända in på 1900-talet. Stockväggarna i Dragegården är bilade för hand, både utvändigt och invändigt. Man har försökt få modeller från Dragsfjärd så mycket som möjligt.

Husets ytterdörr har fått mönster efter Dragsfjärds gamla kyrkdörr. Gångjärnen är handsmidda i Dalsbruk, men modellen är från Kråkudden. Dörren är en s k vargdörr, alltså tvådelad. Sådan ytter­dörr var vanlig på gårdarna förr.

Stolparna på förstugukvisten har en kyrkljusstake som förebild. Snickar­glädjen runt förstugukvisten är en upp- och nervänd sänggaveldekoration. Flagg­stån­gens barkskepp har anor från Söglö och ska påminna om bondeseglationen.