Via rubrikerna (länkarna) till vänster hittar du våra tidigare nyheter.

Hej!
Den 29.2 utkommer årets första nummer av vår medlemstidning Hembygden, men endast som e-tidning. Alla som får tidningen kan läsa den digitalt genom att följa nedanstående anvisningar:

1. Klicka på https://tidningen.hembygd.fi/.

2. Klicka på tidningsbilden eller på LOGGA IN uppe till höger.

3. Ange din mejladress, skapa ett lösenord och klicka på Skapa konto.

4. Du får då ett aktiveringsmejl där du ska bekräfta kontot.

5. När kontot är bekräftat anger du slutligen ditt medlems-/prenumerationsnummer. Det hittar du på adresslappen till senaste numret (Nr 3/2023) av Hembygden.

OBS!  Om du inte har kvar tidningen, kontakta oss på dfj.hembygd@gmail.com så får du medlemsnumret av oss.

Den 21.9 kl 17.00 berättar folklorist Ulrika Wolf-Knuts om uttrycket Att vara som folk. Vi håller till i gamla banken i Kärra och erbjuder kaffe/te med tilltugg. Gratis inträde för medlemmar, övriga 5 € per person.

Du är hjärtligt välkommen!

60-årsjubileum med antikloppis och lotteri den 15.7 kl 12-16

Kaffeservering från kl 12, fisksoppa från kl 13.

Kimitoön på 1800-talet

Sista avsnittet i vår föredragsserie om Kimitoön från 1600-talet framåt blir den 27.3 kl 17:30. John Björkman, Sagalund, berättar då om Kimitoön på 1800-talet.

Platsen är som vanligt gamla bankhuset i Kärra, Kyrkobyvägen 5, 25870 Dragsfjärd. Tillfället är gratis för medlemmar, övriga 5 €/person.

Vi serverar kaffe och te med dopp. Välkommen!

_____________________________________________________________________________

Författare Göran Eriksson berättar den 28.9 kl 18.00 om Skärgårdskriget 1808 och striderna vid Kimitoön.

Som vanligt lånar vi byarådets lokal i gamla bankhuset i Kärra, Kyrkobyvägen 5. Gratis inträde för medlemmar, övriga 5 €/person. Kaffe/te med tilltugg finns att köpa.

Välkommen!

Den 16.7.2022 kl 14-16 har vi nyöppning i Dragegården, som nu är ommöblerad med Sagalunds hjälp för att visa hur man levde i slutet av 1800-talet. I samband med den har vi loppis på överblivna föremål.

I vanlig ordning serverar vi dryck med tilltugg. Och så hoppas vi på vackert väder!

Välkommen!

10.3.2022: Enligt styrelsens beslut har föreningen lämnat ett bidrag på 100 € till Röda Korsets katastroffond som stöd till Ukraina.

Den nya styrelsen konstituerade sig den 4.3.2022 Sammansättningen är den samma som i fjol:

Ordförande & kassör   Mona Fernelius

Vice ordförande            Kim Ginman

Sekreterare                   Stig Söderström

Ledamot                        Marita Ginström

Ledamot                        Kristi-Anne (Nanne) Ekman

Suppleanter:                 Lena Eriksson, Susanna Ginström-Wuorio

Tack vare Dragsfjärds ungdomsförening har Dragegårdens porträtt på de stupade fått ett nytt hem.